DAYSTATE WOLVERINE

0
343

İtalya’da satılanlar içinde en büyük çaplı PCP tüfek: 100 joule sınırını aşan enerji üretiyor, saçmaları bu tüfek için özel olarak Çek firması JSB tarafından üretilmiş, mekanik ve emniyet sistemi açısından yenilikçi bir silah

Performans ne kadar yüksek olursa, o üründeki çekicilik de o oranda artıyor: Bu ürün ister otomobil, ister motosiklet, ister silah olsun. İşte yeni Daystate Wolverine havalı tüfek de 7,7 mm (eve yanlış okumadınız, yedi virgül yedi) yani .303 kalibresiyle, benim de “azami” sıfatını hak eden bir şeylerim var diyor. İşte bu tüfek İtalya pazarına giriş yapar yapmaz mağazalarda mevcut ilk örneklerden birini hemen kapıverdik. ABD ve İngiltere gibi ülkelerde (özellikle tarım alanlarına zararlı hayvanlara karşı) havalı silahlarla avlanma durumu artık yerleşmiş bir gerçek. Konuya bu açıdan da bakan Daystate firmasının teknik ekibi, o ana kadar en önemli modeli referans alarak, bundan üstte altını çizdiğimiz gerçeğe uygun olan, yani hem mesafe hem de avın cüssesi açısından kapasiteyi daha üst sınırlara taşıyacak yeni bir havalı tüfek geliştirmek istemişler. Bunu gerçekleştirmek için saçmaların halen mevcut olan kalibrelerin namlu ağzı çıkış hızı üzerinde çalışmak yeterli olmayacağından, radikal biçimde daha yüksek tahrik gücüyle hareket eden bir saçmaya ihtiyaç olduğu gerçeğinden yola çıkmışlar. Nitekim tahrik gücüyle üretilen hareketin kütle ile hızın çarpımından elde edilmesi nedeniyle, belli sınırları aşmak için hızın dışında kütle, yani (aynı zamanda) çap üzerinde çalışmak gerekiyor. Çünkü bildiğimiz gibi namlu ağzındaki hızı aynı olan iki saçmadan daha ağır olanı (dolayısıyla daha fazla tahrik gücüne sahip olan), bakiye hız değeri olarak daha hafif olana kıyasla daha yüksek performans sağlıyor. Yani başka deyişle hızı “daha yavaş” düşüyor. İşte Wolverine modelinin temelinde yatan felsefe bu. Bunun sonucunda havalı PCP (Pre-charged pneumatic) silahlarda sıradan 5,5 mm yerine en azından Avrupa ve İtalya’da ilk kez .303 kalibre satışa çıkmış oluyor.

İtalya’da havalı tüfekle avlanmak yasak, ama yine de bu “ağır silahla” önemli mesafelerden atış yapma zevkini tatmak isteyen çok sayıda meraklı çıkacaktır.

Tambur üzerindeki kırmızı nokta bulunduğu pozisyona göre silahta kaç saçma kaldığını bildiriyor.

İÇ AKSAMI DA YENİ

Bu silahta kullanılan ana şablon geleneksel İngiliz PCP tüfeklerde kullanılanın bir eşi. Hafif alaşımlı metalden bir ana frame (çerçeve, ya da iskelet) var. Bu çerçeve ön kısmında namluya destek olurken, bunun hemen altında ise sıkıştırılmış hava tüpü mevcut.

İlk bakışta sürgü mekanizması MK 4, Hunstsman ve benzeri tüfeklerdeki geleneksel Daystate tipi, ama boyutlardaki büyümenin dışında, önemli bazı mekanik değişiklikler de söz konusu. Değiştirilmemiş olan (görüntüde) tek şey, doldurma sistemi. Aynı şekilde içinde dönüşü sağlayan bir yay donanımına sahip döner şarjör var. Dış kabuk 4,5 milimlik modelin aynısı, ama iç tambur 10 veya daha fazlası yerine 5 saçma kapasiteli. Silindirin çevresi üzerinde kırmızı renkte bir nokta var ve pozisyonuna göre silindir içinde kaç saçma kaldığını belirlemeye yardımcı oluyor. Geleneksel şekilde muhafaza edilmiş diğer bir eleman küre şeklinde tipik topuzlu tutma kolu olan döner-kayar sürgü mekanizması. Bunu çektiğinizde hareketli kütle kuruluyor, tamburun alt kısmındaki yataktan saçma çıkarılıyor ve namluya sürülüyor.

Fotoğrafta şarjör yuvası ve arka planda tamburu döndüren yeni havalı (pnömatik) tertibat görülüyor

Sürgü mekanizması Daystate Huntsman, MK 4 ve benzerlerindeki şemayı izlemiş, ama ebadı ve iç bileşenleri bu modele göre güncellenmiş

Yeni uygulamalardan biri de hava valfı ile sürgünün hareketli kütlesinin kundak kutusu içine yerleştirilmiş olması. Bu şekilde bütün kritik parçalar tek bir gövde veya blok içinde toplanmış oluyor. Diğer bir yenilik, şarjör silindirinin dönmesini sağlayan tertibatın artık mekanik (yani sürgünün açılma hareketiyle çalışan) değil, pnömatik, yani havayla çalışan bir tertibata dönüştürülmüş olması. Bu yeni patentli sistem, saçmayı itecek olan havanın bir kısmını bir ön hücreye yönlendiriyor ve bu şekilde silindiri tutan manivelalı küçük kolu harekete geçiren pim itilmiş oluyor. Bu çözüm büyük kalibreli PCP tüfeklerde çok yararlı, zira sürgünün son açılış hareketinde ilave bir zorlanmayı önlediği gibi, normalin dışında boyuta sahip olan dolayısıyla da normalin üzerinde güçlü yaylarla çalışan sistemi (blowback) daha rahat kurabiliyor.

Ayrıca bu tertibat ikili besleme ihtimaline karşı bir emniyet mekanizması da oluşturuyor, çünkü ateşleme gerçekleşene kadar silindirin bir kez daha dönmesi mümkün olmuyor. Zaten güvenlik konusu bu Wolverine için öncelikli unsurlardan biri. Nitekim silah, mandalı gövdenin arka tarafına yerleştirilmiş olan manuel emniyet tertibatından başka, sürgü tam kapalı değilken ateş etmeyi önleyen başka bir emniyet sistemi donanımına da sahip.

Tetik mekanizması her zamanki gibi ayarlanabilen tipte

7,7 mm çapında saçma (solda) ve yanında 4,5 mm çapında başka bir saçmayla görülüyor… Fark belirgin

Geleneksel Daystate modelindekine kıyasla emniyet mandalı yeni baştan dizayn edilmiş diyebiliriz. Bu yenileme tesadüfi değil, çünkü buna eşlik eden simetrik (çift taraflı kullanılabilen) bir kundak ve basit bir işlem sonucu diğer tarafa alınabilen sürgü kolu gibi revizyonlar var (arka tarafındaki alyen vidayı gevşetip sürgü sapı üzerindeki pimin pozisyonunu değiştirebiliyorsunuz). Kısaca tüfek sağ veya sol elini kullanan atıcılara uygun konfigürasyona getirilebiliyor ve emniyet mandalı aynı rahatlıkla her iki taraftan kullanılabiliyor. Namlu 600 mm uzunluğunda Lothar Walter, üzeri geleneksel kılıfla (barrel shroud) örtülü ve bu kılıf namlu ağzından birkaç mm kadar dışarı uzanarak bütünü halinde namluya masif ve sağlam bir görünüm kazandırıyor. Geleneksel Daystate modellerine göre buna getirilen bir başka yenilik daha var: Namlu kılıfı namluya dikey pimlerle tutturulmak yerine, kaidesinden vidayla gövdeye raptedilmiş, böylelikle namlu tamamen oynak durumda. Barrel shroud ön kısmında dişli bir manşonla donatılmış (bunu koruyan üzeri tırtıklı çıkartılabilen tipte bir halka var), amacı ise gerekirse susturucu (veya yeni tanımlama ile ses bastırıcı) takmak.

Değişikliğe uğrayan başka bir aksam hava tüpü: Tam 300 cc kapasiteli, yeni bir sürgü bağlantı sistemiyle donatılmış, bu tip silahlardaki 200 bar yerine maksimum 250 bar çalışma basıncına ayarlı kocaman bir tüp. Bu tüpün toplam ağırlığını düşürmek için malzemesinde çelik yerine hafif alaşımlı metal kullanılmış.

ÖZENLİ DİZAYN

Taşıma çantasından çıkarıp elimize alır almaz çarpıldık desek yeridir: Hem boyutsal olarak, hem de hafifletmek amacıyla alaşımlı metalden tüp formülüne rağmen dürbünsüz 4 kilogramı aşan ağırlığıyla, bu tüfek bizi şaşırttı. Ama Çek üretici JSB için Daystate için özel olarak üretilmiş saçmaların paketini açınca şaşkınlığınız daha da artıyor (şu an bu tüfek için özel olarak üretilmiş bu saçmaların dışında piyasada alternatif mevcut değil). Renkleri farklı olmasa onları karamel şekerleme sanabilirsiniz! Round nose (yuvarlak uçlu) ve oldukça kalın etekli bu saçmalar tam 3,25 gram ağırlığında. Yani 4,5 milimetre ağır kubbe tipi bir saçmanın beş katına, 4,5 mm küt uçlu wad cutter standart bir saçmanın ise neredeyse yedi katına eşit bir ağırlık. Tüfeği destek sehpaya yasladıktan sonra el kundağının alt profilinin gayet stabil olduğunu ve tüfeğin verdiği ağırlık hissinin bir anda yok olduğunu fark ediyorsunuz. Şarjör tamburunun doldurulması son derece kolay (7,7 mm çapında iri saçmaları elbette 4,5 mm çapında olanlara kıyasla elinizde çok daha rahat evirip çevirebiliyorsunuz). Şarjörün yerine yerleştirilmesi de yuvasındaki kabartılı kılavuz sayesinde çok rahat; manyetik tutuş sistemi sayesinde sürgüyü kapatmadan şarjörün dışa kayma riski yok.

İlk atışları gerçekleştirdiğimizde sürgünün ileri hareketinde belli bir sertlik hissettik, ama üç dört şarjör değiştirdikten sonra sürgü hareketi gayet akıcı bir hale geldi. Ateş edince saçmanın namludan fırlayışına tok bir ses eşlik etse de, tahmin ettiğimiz kadar rahatsız edici bir gürültü söz konusu değil ve bunda hiç kuşkusuz namlu kılıfının (barrel shroud’un) rolü büyük. Geri tepme efekti ise aynen .22 lr kalibreli bir tüfekteki ile boy ölçüşür düzeyde.

Şarjör tamburu aynen standart 4,5 milimetrelikler gibi, ama kapasitesi 5 saçmalık. Saçmalar Daystate için özel olarak Çek firması JSB tarafından üretilmiş

İlk atış denemesini 25 metreden ön destek (rest) kullanarak gerçekleştirdik ve birkaç atışı izleyen ayarları yaptıktan sonra tamburdaki saçmaların hepsini 10 mm çapında bir grupman içinde topladık. Tüfeğin potansiyeli kendisini belirgin şekilde gösteriyor, o nedenle mesafeyi 50 metreye çıkarmakta hiç tereddüt etmedik. Bu mesafeden saçmadaki düşüş son derece sınırlı kaldı ve hedefte 50 milimi geçmedi; grupman da çok iyiydi ve beş atış 15 mm çapında bir daire içinde toplandı. İşin en ilginç ve zevkli tarafı da, o mesafeden eğer dürbün iyi bir büyütme sağlayabiliyor ise hedefe giden saçmayı “canlı yayın” izler gibi izleyebiliyorsunuz. Kronograf cihazını incelediğimizde saçma hızının saniyede 260 metre olduğunu, üretilen enerjinin ise 110 joule’ün üzerine çıktığını tespit ettik. Yani bu rakamlar aşağı yukarı .22 kalibre long rifle bir tüfeğin ürettiği değerlere eşit. Bunun doğurduğu olumsuz sonuç ise tabii ki hava tüpünün kapasitesinin sınırlı olması: 15 atış yaptıktan, yani 3 tambur boşalttıktan sonra manometrenin ibresi sıfıra yaklaşıyor ve saçmanın hedefteki isabet noktası her atışta biraz daha aşağı düşüyor.

Havalı tüfek dalında şampiyonlukları olan Giorgio Sommaruga 7,7 mm Wolverine modelini denerken görülüyor

Test atışlarının “büyük finalini” yaklaşık 20 metreden hareketli ani hedeflere yapmak istedik: Bunun için bir portakal (saçma onu tam anlamıyla patlattı), bir tuğla (tereyağı gibi delindi) ve bir hard disk (çelik kapağında küçük bir çukur oluştu) kullandık. Betona ateş etmeyi de denedik ve sıvasını dökmeyi başaramadık ama üzerinde belirgin bir iz kaldığını söyleyebiliriz.

Çift taraflı dipçiğin tasarımı Gary Cane, imalatı ise Minelli tarafından yapılmış. Birkaç basit işlem sonunda kurma kolunu da döndürüp tüfeği tamamen solaklara uygun hale getirmek mümkün.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here